Páginas

zaterdag 8 maart 2014

Hoe huizenhoge golven uiteenslaan op de rotsen van Asturias (Noord-Spanje)






Wanneer de zee het land aanvalt.

De laatste maanden is de noordkust van Spanje al 5 keer "geteisterd" door huizenhoge golven. Afgezien van de schade aan de over het algemeen veelst te dicht bij de kust opgetrokken gebouwen (nooit zo leuk voor de betrokkenen), heeft het tegelijkertijd voor een ongewoon spektakel gezorgd. Het rode alert wordt afgegeven bij golven van over de 8 meter, maar bij 2 stormen waren de golven gemiddeld zelfs 12 meter, hetgeen betekent dat er af en toe golven van meer dan 22 meter aankomen, vaak in zogenaamde "golftreinen". de volgende video is een samenvatting van de laatste storm van 3 maart. Niet alleen gaat het om een storm met gemiddelde golven van over de 12 meter, bovendien kwamen de hoogste golven net aan gedurende een springvloed op de hoogste stand. Doordat hierdoor de waterdiepte met verscheidene meters toeneemt kunnen ook de grote golven veel dichter bij de kust komen voordat ze breken, waardoor ze vaak met volle kracht tegen de kliffen slaan.

LEES VERDER EN GENIET VAN DE VIDEO.

De video begint met kleinere golven zo´n 2 uur voor de aankomst van de grote golven. De grote golven zijn gefilmd bij de "bufones van Pría", aan de noordkust van Asturias. Op deze plaats bestaat de kust uit tientallen meters hoge kalksteenkliffen waarop de golven spectaculair te pletter slaan. Ook bevinden zich hier de in dit blog al eerder genoemde bufones, gaten die in verbinding staan met de onderkant van de kliffen en waardoor het zeewater tot tientallen meter omhoog spuit. Op de video zijn er velen in werking te zien, hoewel deze keer overtroffen door het geweld van de golven.

De video duurt zo´n 7 minuten, maar ik denk dat het zeker de moeite van het uitkijken waard is.

Op het moment 3.02 min van de video is er iemand zichtbaar die helemaal op de kant van de meest linkse rots staat (afstekend tegen een golf) en waar direkt een enorme golf overheen slaat. Uiteindelijk bleef die persoon ongedeerd, hoewel ik wel 2 keer heb gezien hoe hij tegen de grond werd geslagen. Voor de plek waar deze man zich precies bevond zie de foto onder de video.





Waaghals op de rand van de kliffen, vergelijk met de video op het moment 3.02 min, net voor er een enorme golf overheen gaat!


8 opmerkingen:

  1. Wat een spectaculaire opnames zijn dit.
    Zijn er geen mensen mee gesleurd met de golven, er stonden er wel heel erg dichtbij.
    De natuur is echt overweldigend zo.
    Prachtige video Marius, ik hoop dat je zelf geen schade hebt ondervonden van dit natuur geweld.
    Fijne zondag verder, Irma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Irma, deze keer waren de mensen erg voorzichtig (in vergelijk met andere stormen), er waren ook vele oficiele waarschuwingen uitgegeven, misschien vandaar. Behalve één persoon die zeer dicht op de kant staat (zichtbaar op het moment 3.02 min van de video, helemaal bovenop de meest linkse rots, net afstekend tegen een golf). Zelf heb ik alleen spatwater over me heen gekregen (eind flimpje).

      Verwijderen
  2. Wat een spektakel zeg!!!!! En ergens ca op 3 1/2 minuut zie je de man ook echt in beeld op de video. Wat een geweld heeft het water dan jemine zeg! Prachtig om te zien inderdaad en maar goed dat er een officiële waarschuwing aan vooraf is gegaan want anders heel veel mensen meegesleurd geworden. Toen die golven over de klif heen kwamen stonden er evengoed nog mensen te filmen maar die gingen even later toch ook maar weg! De laatste wave was inderdaad heel onverwachts want er moest met camera hard gerend worden hihi.... Werkelijk zeer spectaculaire beelden.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die man liep daar eerst wat rond en is toen een hele tijd bijna op de rand gaan staan. Misschien had hij wat adrenaline nodig, maar dit was toch wel al te gek. Het is niet alleen maar dat je van de rots af de zee ingespoeld kan worden, maar ook als een golf je tegen de grond of tegen de rotsbodem slaat kan je heel wat schade oplopen.
      De vorige keren waren de mensen nog veel onvoorzichtiger.
      De laatste golf sloeg me inderdaad kletsnat, maar in dit geval ging het om spatwater dat ineens zo´n 10 meter verder kwam dan de grootste golf tot dat moment (ik had redelijk afstand gehouden en toch...). Niet dat er echt gevaar was, maar ik deed wel me best om de camera te beschermen, echter vanwege de scherpe rotsen kon ik niet echt wegrennen. Ik heb er zelf ook erg om kunnen lachen, bijna net zoveel als mijn broer die iets verder weg stond (en droog was gebleven).

      Verwijderen
  3. Jawatte, dat zijn spectaculaire beelden Marius, echt de moeite daar!
    Gelukkig ben je er met wat spatjes weggekomen!
    Groetjes
    Dominic

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Dominic, ik zie nu pas dat ik nooit geantwoord heb!! Die spatjes maakten me wel drijfnat en het was fris met een echte stormwind. Onaangenaam wel, maar gevaarlijk niet, en zeker de moeite waard!

      Groetjes, Marius

      Verwijderen
  4. Dag Marius,

    Imponerende beelden van krachtig natuurgeweld. Sommigen tarten het lot door dan op zo'n rotspunt te gaan staan, onbegrijpelijk. Trouwens nog bedankt op je reactie op ons in verblijf in Friesland. Tja, wennen aan de rust, onthaasten noemen ze dat tegenwoordig in de Randstad. Overigens gaan we dit jaar mee op zomerkamp van de KNNV en je raadt het al, dat vindt plaats in de omgeving van Picos de Europa in de Liebanavallei, ik weet niet of ik het goed heb gespeld? Op je blog zag ik een bericht dat aan deze vallei is gewijd. Het moet een fraai gebied zijn en we zien er nu al naar uit om er in juli te verblijven. Overigens is dit het 2e kamp dat de KNNV hier houdt. In de zomer van 2006 verbleef de KNNV hier voor de eerste keer. Nou, je zult begrijpen dat we nu al naar uitzien.
    Allerbeste groeten,
    André en Muriel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo, ik ben net terug van een bezoek aan mijn familie in Nederland, en ik kan me goed voorstellen dat je plekjes moet zoeken om te onthaasten. Alleen het verkeer is al een constante drukte, terwijl ik hier de wegen voor mij alleen heb (op sommige wegen zelfs zo weinig dat je soms wordt "verrast" door een tegenligger). De Picos de Europa is een zeer mooi gebied en het dal heeft een duidelijk Mediterraan karakter. Wat betreft het bezoeken van de toppen: vorig jaar lag er boven de 2000 meter in juli nog een meter sneeuw en kwamen de bloemen pas in augustus te voorschijn, maar daar zullen ze hopelijk wel rekening mee hebben gehouden. Ik kan me goed voorstellen dat jullie er naar uitzien, want het is zeer de moeite waard. Een heel leuke en leerzame vakantie gewenst.

      Groetjes, Marius

      Verwijderen