Páginas

dinsdag 28 januari 2014

Het besneeuwde landschap van Oseja de Sajambre



Gisterenavond zag ik op het Spaanse nieuws beelden van enorme golven die over de kade van het in Baskenland gelegen San Sebastian sloegen. Nu ligt er langs de Asturiaanse noordkust een gebied met een groot aantal bufones, dit zijn gaten waar, indien er een forse zeedeining staat, flinke waterfonteinen uit kunnen spuiten. Volgens de informatie op internet werden er voor vandaag golven van tussen de 6 en 8 meter verwacht, hetgeen meer dan voldoende is voor een indrukwekkend spektakel. Dezelfde avond heb ik nog geprobeerd om de bergpas tussen León en Asturias over te komen, maar dit was vanwege de sneewval onmogelijk. Maar vanochtend vroeg ben ik opnieuw vertrokken over de nu schoon geschoven weg die het Cantabrisch Gebergte dwars doorsteekt. Bij het passeren van de bergpas El Pontón begon het net licht te worden en de besneeuwde bomen waren een lust voor het oog. De volgende foto´s tonen dit fraai besneeuwde landschap, behalve de laatste 2 foto´s die een eerste impressie van de bufón-fonteinen geven, maar deze worden in de volgende post behandeld.


LEES VERDER EN GENIET VAN DE FOTO´S.



Het begon net licht te worden.




Alleen al de vormen van die takken!




De streek rondom Oseja de Sajambre, gelegen in het noorden van de provincie León, is zeer bosrijk.




Dit uitzicht is terug naar de 1280 meter hoge bergpas van El Pontón.




Vlak voor Oseja bevindt zich een parkachtig landschap......




......waar de bomen in kleine groepjes in de bergweiden staan.




Deze paardjes staan aan de verkeerde kant van het draad, want deze foto is van de weg af genomen.




Een uurtje later stonden we aan zee, waar de golven tot over de 25 meter hoge kliffen sloegen.




Enkele bufones in actie. Het water spuit er onder hoge druk uit als een soort spray, soms gevolgd door een grote plens water. Voor het formaat van de fonteinen: let op het figuurtje in het midden van de foto!!!





11 opmerkingen:

  1. Hé, opmerking weg. Vreemd. Bufones? Google wist er niets over te vertellen. Net zo iets als een fumarole op IJsland? Prachtige foto's trouwens, winters en ruig. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Annemarie, ik heb het even nagezocht, maar in het Nederlands heb ik ook niets gevonden over de bufones, er is wel wat info in het Spaans, bv over de "Bufones de Pría" of over de "Bufones de Arenillas".
    Ik had nog geen opmerking verwacht want ik heb nog geen reclame voor dit nieuwe blog gemaakt, opmerkelijk stukje speurwerk dus, of was het toeval?

    Groetjes, Marius

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, ik heb het al gezien, hoor! De link was ongemerkt naar mijn google plus geslopen. Raadsel opgelost, ha,ha.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Indrukwekkend, Marius. Eerst die prachtige sneeuwlandschappen en dan die golven. Wow. Zo te zien reed er niet veel verkeer. Ik heb nog geprobeerd je diapresentatie te bekijken, maar kom dan op een mededeling dat ik niet bevoegd ben om je album te bekijken. Fijn weekend. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Joke, verkeer was er inderdaad niet. Vooral niet onder deze omstandigheden, maar dat is er in de zomer eigenlijk ook nauwelijks. Misschien werkt de diapresentatie alleen als je google plus hebt, eigenlijk niet aan gedacht. Het mooie is dat met de presentatie het hele scherm wordt gevuld, dus groter dan met silverlight. Bedankt voor de waarschuwing.

      Groetjes, Marius

      Verwijderen
  5. Hoi Marius,
    echt geweldig deze sneeuwfoto's. Ik hoop dat wij dat hier in Nederland ook nog te zien krijgen.
    Prachtige landschappen en ik geniet er dan ook behoorlijk van :-))))
    Die laatste 2 foto's zijn ook mooie uitspattingen waarvan de laatste echt laat zien dat de natuur zelf bepaalt wat hij doet.
    Prachtig blog.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Helma, en je hebt helemaal gelijk, de kracht van de zee is ongelooflijk, sommige golven spatten tot wel 40 meter boven de kliffen uit.

      Groetjes, Marius

      Verwijderen
  6. Mooie winterlandschappen Marius, een genot om naar te kijken!
    Ook prachtige beelden van de hoge golven en de bufones, waar ik nog nooit van gehoord heb!
    Ik kijk uit naar het vervolg want dit zijn indrukwekkende beelden!
    Groetjes
    Dominic

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Dominic, wij zijn dit weekend terug geweest en het spektakel was nog groter dan afgelopen dinsdag. Ik heb ook veel meer foto´s kunnen maken en enkele videootjes. Ze komen eraan hoor!

      Groetjes, Marius

      Verwijderen
  7. Wat een geweldige winterfoto's Marius.
    Deze heb ik kennelijk gemist.
    Hier in Nederland helemaal niets van een winter, echt heel jammer.
    Fijn weekend,
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Irma, de laatste weken is de sneeuw hier met bakken uit de lucht gevallen. Hoewel dat gisteren is veranderd in regen en nu stromen natuurlijk alle beken en rivieren over, wat ook mooi is om te zien.

    Groetjes, Marius

    BeantwoordenVerwijderen